W filozofii biznesowej pojawia się słowo Kaizen- co to jest? Można krótko ująć, że jest to japoński sposób postępowania, ciągłego polepszania i poprawiania procesu zarządzania oraz produkcji na wszystkich poziomach.
Filozofia ta ma ścisły związek z kulturą japońską i w znanych firmach takich jak Honda, Toyota czy Sony jest od lat stosowana. Kto wymyślił Kaizen? Za mistrza i pioniera tego sposobu myślenia jest Masaaki Imai. Swoją przygodę z zarządzaniem rozpoczął w roku 1950. Razem z grupą japońskich menadżerów, odbył podroż do Stanów Zjednoczonych, by szkolić się od amerykańskich inwestorów. Po powrocie do Japonii w 1961 roku pomagał japońskim firmom w rozwoju. W 1985 roku założył Kaizen Istitute. Obecnie ten instytut, który krzewi filozofię ciągłego doskonalenia, funkcjonuje w 26 krajach.
Wzrasta popularność Kaizen. Jak działa w przedsiębiorczości? Celem filozofii jest zaangażowanie całej kadry w przedsiębiorstwie w proces doskonalenia. Każdy pracownik ma za zadanie analizować procesy, zasady postępowania, sposoby i standardy pracy. Dzięki takiej analizie dostrzega się błędy i niedoskonałości, a następnie doskonalenie za pomocą tzw. małych kroków- to właśnie jest metoda Kaizen.
Wdrażanie Kaizen
Wyniki wymienionych firm motywuje do poznania bliżej Kaizen i jak wdrożyć go w swojej firmie. Poniżej znajduje się opis trzech kroków wprowadzania omawianej metody.
Pierwszy krok to wypracowanie zaangażowania pracowników. Można to robić, przedstawiając filozofię Kaizen oraz zwiększając świadomość wartości doskonalenia. Następnie przedsiębiorcy nagradzają ich za osiąganie wyników po zastosowaniu się do systemu.
Drugi krok to systematyzowanie wiedzy wśród pracowników i kierowników. Warto posługiwać się przykładami, które unaocznią wartość Kaizen i pomogą zrozumieć czym, tenże nie jest.
Trzeci krok to monitorowanie i analiza korzyści płynących z wdrożonej metody. Korzyści są długofalowe, więc trzeba być sumiennym i cierpliwym, by Kaizen przyniósł oczekiwane wyniki.